Sunday, August 15, 2010

CARTA ORGANISASI



SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT PAYONG        
22010 JERTEH BESUT
TERENGGANU
PANATIA MATEMATIK 2010


PENAUNG
PENGETUA
(PN.HJH.HAMIDAH BT MUHAMAD)

PENASIHAT
GURU PENOLONG KANAN 1
(PN HJH HASNIAH BT ABAS)

PENGERUSI
GURU KETUA BIDANG SAINS
(PN HJH CHE ROHANA BT IBRAHIM )

TIMBALAN   PENGERUSI
KETUA PANATIA
(PN NORAINI BT ABDULAH)

SETIAUSAHA

NORAINI BT ABDULLAH





AHLI JAWATANKUASA


EN RAMLI B HAMID
PN.ROSNANI BT ISHAK
PN.NARIZA BT MOHAMAD  SALLEH
PN NOR ADILA BT AWANG
EN ISMAIL B IDRIS
CIK SURYATI
 PN NORAINI BT ABDULLAH
 PN WEE


























WAWASAN JABATAN PELAJARAN TERENGGANU



Bahawa sesungguhnya  wawasan Jabatan Pelajaran Terengganu    ialah untuk menuju ke arah kesempurnaan pencapaian matlamat pendidikan melalui Falsafah Pendidikan Negara.








MISI JABATAN PELAJARAN TERENGGANU




Bahawa sesungguhnya  misi Jabatan Pelajaran Terengganu  ialah untuk meningkatkan kecekapan dan   keberkesanan perlakasanaan semua   program dan aktiviti pendidikan untuk melahirkan insane yang berilmu,beriman,beramal soleh dan berakhlak mulia.





























































WAWASAN PENDIKAN SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKT PAYONG





Wawasan Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Payong alah untuk menjadikan segala kegiatan pendidikan sekolah     dilaksanakan dengan penuh iltizam dan memumyai hala  tuju yang selaras    dengan Japatan Pelajaran Terengganu di dalam usaha mencapai kesempurnaan matlamat pendidikan melalui Falsafah pendidikan Negara.






















                                                                                                                                 







MISI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT     PAYONG





Bahaawa sesunguhnya  misi sekolak Menengah Kebangsaan Bukit Payong ialah untuk melaksanakan amanah mendidik semua  pelajar melalui kegiatan dan program sekolah  secara bersepadu,bagi  melahirkan insan yang berilmu,beriman,berketrampilan,beramal baik dan mempunyai akhlak yang terpuji.

































PENDAHULUAN
             Dunia dan negara kita Malaysia sedang berada di permulaan alaf baru.Negara dan generasi kini menuju ke arah wawasan 2020.Sebagai sebuah negara  maju,pendidikan yang bermutu  seiring dengan kemajuan IT dan global adalah teras kepada hasrat dan cita-cita tersebut.Matematik adalah salah satu mata pelajaran yang penting selain daripada beberapa disiplin ilmu yang lain.Tidak hairanlah ianya menjadi focus utama Kementerian Pelajaran disemua sekolah rendah dan menengah .Seterusnya kecemerlangan matematik merupakan syarat utama untuk pelajar lepasan SPM untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.Pembelajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris membuktikan negara kita beria-ia menandingi dunia sejagat dan ingin membuktikan daya saing yang tinggi.


2.RASIONAL
        2.1 SMKBP mempunyai tenaga pengajar matematik yang cukup,berwibawa dan   komited untuk membimbing anak didiknya ke arah kecemerlangan.Mereka sentiasa bergerak dalam satu pasukan yang mantap.
      2.2     Sebilangan besar pelajar mempunyai minat   yang mendalam kepada mata pelajaaaran matemati,walaupun TOV mereka kurang memuaskan.
       2.3     Rekod pencapaian yang cemerlang  bagi mata pelajaran matematik dalam peperiksaan SPM dan PMR kebelakangan ini memberi keyakinan pada pelajar dalam usaha mencapai kecemerlangan dalam peperiksaaan pada tahun 2005.
2.4    Sokongan dan bantuan yang berterusan daripada pentadbiran sekolah,PIBG,PPD,Ibu bapa,JPN dan KPM mencetuskan semangat ingin maju yang tinggi dan proaktif ke arah kecemerlangan  matematik.


3.OBJEKTIF
            3.1 AM
                        3.1.1 Melahirkan pelajar yang berminat serta   berupayaan menggunakan matematik dalam kehidupan seharian.
                        3.1.2 Melahirkan pelajar yang celik matematik serta ngin memajukan diri bagi memperbaki pencapaian dalam peperiksaan.
                        3.1.3 Memberikan pengajaran yang adil dan menyeluruh kepada kesemua pelajar dengan mengambil kira tahap pencapaian masing-masing.
                        3.1.4 Mewujudkansatu jaringankerjasama pasukan matematik dengan mengadakan perbincangan dalam menangani masalah dihadapai.






            3.2 OBJEKTIF KHAS
3.2.1        Berhasrat untuk melahirkan pelajar yang meminati mata pelajaran Matematik dan seterusnya berjaya dalam matematik dengan keputusan yang cemerlang.
3.2.2        Mempunyai seramai 27 yang mendpat 1A dan 2 A dalam peperiksaan SPM 2003 dan peratus lulus      71.8%.
3.2.3        Mengurangkan peratus gagal PMR dan SPM.
3.2.4        Mengujudkan     iklim pembelajaran dan      pengajaran yang kndusif dan selesa untuk guru dan pelajar       .

4.KEKUATAN
4.1          TENAGA PENGAJAR
Terdapat  seramai 12 orang guru yang mempunyai kepakaran dan kesungguhan untuk memberikan pengajaran berkesan.


4.1          KLINIK MATEMATIK

Bilik yang digunakan dan berfungsi untuk membantu pelajar yang tidak memahami pengajaran semasa dalam kelas.Pelajar digalakkan untuk bertanya pada mana-mana guru yang bertugas pada masa           itu.
4.2          BANK SOALAN

Soalan peringkat PMR dan SPM dikumpulkan dan diperbanyakkan untuk menyenangkan  pelajar mengekses sendiri soalan-soalan yang lepas.Ini untuk memahirkan pelajar dan memberi peluang mereka mengaplikasi pengajaran yang telah dilalui.Helaian latihan banyak disediakan untuk kegunaan pelajar mengikut tahap.Situasi ini  membantu guru menjimatkan masa  P&P dengan  kesemua topik disediakan.

   
4.3          SOKONGAN PENTADBIR
Pihak pentadbir memberi perhatian yang serius dan bersungguh dalam membanatu panatia mengatasi masalah berkaitan dengan P&P.Kesulitan yang dihadapi biasanya  diselesaikan melalui perbincangan dengan Ketua Bidang Sains di dalam Mesyuarat Panatia serta mesyuarat Pasukan Menengah Atas dan Pasukan Menengah Bawah.                                                                                                          
                       





4.4     PROGRAM    EMAS
Peruntukan Khas di sediakan untuk kelas Matematik  dibawah                   Program ini .Sejumlah peruntukan dari Kementerian diberi untuk
Bahan,makan dan imbuhan guru .Jelas dibawah peruntukan ini pencapaian terus meningkat.Tingkatan 1,2  dan 4 keseluruhannya terlibat.
4.4          PROGRAM PERKASA
Peruntukan Khas ini pula untuk meningkatkan Kecemerlangan PMR dan SPM bagi matapelajaran Matematik bagi tingkatan  3 dan 5 sahaja.



4.5          PROGRAM PEMULIHAN

Bagi   pelajar lemah PMR dan SPM juga tidak ketinggalan.Satu Gerakan bersepadu untuk mencapai tahap lulus dalam kedua-dua peperiksaan telah dijalankan.Pelajar bermasalah dikehendaki keklinik matematik mengikut jadual yang ditetapkan.Guru-guru yang bertugas semasa dikehendaki      membant pelajar tersebut.,
                       
4          PENYELIAAN       

                                    KPM,JPN,PPD,Pengetua,GPK1 dan Guru Ketua Bidang Sains.

5                PENILAIAN

5.1          Ujian bulanan,Ujian Pencapaian 1,Peperiksaan Pertengahan
Tahun,Peperiksaan Akhir tahun,PeperiksaanPercubaan 1 dan Peperiksaan Percubaan 2,SPM dan PMR.
                        6.2     Setiap analisis keputusan di bentangkan oleh    penyelaras dan dibincangkan dalam mesyuarat panatia dan mesyuarat projek SPM   dan PMR.
                        6.3     Rekod siri markah     bagi setiap tajuk untuk mengkaji kekuaatan dan kelemahan individu.
6.4  Merancang dan merekod TOV,Hasil Sut,OTI,ETR,analisis perbezaan dan pencapaian sebenar.

7.      KESIMPULAN

                        Buku Program ini adalah usaha awal pihak Panitia Matematik untuk mebantu ,merancang dan menyusun aktiviti yang sesuai dengan keperluan pembelajaran semua pelajar SMKBP.Dengan berbekalkan pendidikan yang dedikasi,berpengalaman dan cekap,diharapkan target yang di idamkan akan tercapai.Semoga ALLAH SWT memberkati usaha murni kami.
           
                                                                                                                                 

No comments:

Post a Comment